Italy , pompey
පොම්පේ කැණීම් වලින් මතුවූ කාමුක කලාව
පොම්පෙයි සහ හර්කියුලේනියම් වල නටබුන් කැණීම් හා සංරක්ෂණය සඳහා වගකිව යුතු 19 වන සියවසේ පුරාවිද්යා භාරකරුවන්ට අතීතයේ රෝම ලිංගිකත්වය විශාල ගැටලුවක් විය.
පොදුවේ රෝමානුවන්ට සහ පොම්පෙයිහි සහ විශේෂයෙන් හර්කියුලේනියම් හි පුරවැසියන්ට කලාව හා එදිනෙදා වස්තූන් පිළිබඳ කාමුක හැඟීම් කෙරෙහි දැඩි ඇගයීමක් තිබුණි. ප්රියාපස් නම් දෙවියන්ගේ සුබ පැතුම් සංකේතයක් වූ අතර බිතු සිතුවම්වල සිට ශිෂේණය හැඩැති සුළං චිමීස් දක්වා හා තෙල් සහිත ලාම්පු දක්වා සෑම දෙයකම මේ ලකුණු දක්නට ලැබේ. බිත්ති මත පින්තාරු කර ඇති මිථ්යා කථා වල ලිංගික හමුවීම්, රහස් උත්සාහයන් සහයන් වලින් පිරී තිබුණි. යම් ආකාරයකින්, මෙම කාමුකත්වය වික්ටෝරියානු යුරෝපයට පමණක් නොව නූතන සමාජයට පවා කරදරයක් විය හැකි මට්ටමක පුළුල් ලෙස පිළිගනු ලැබීය.
පොම්පෙයි කලා කොල්ලය ආරම්භ වූයේ 1700 ගණන්වල අග භාගයේදීය. ස්පාඤ්ඤයේ III වන චාල්ස් ලෙස හැඳින්වෙන බෝර්බන් හි චාල්ස්ගේ මඟ පෙන්වීම යටතේ ඔහුගේ පෞද්ගලික එකතු කිරීම් සඳහා මෝස්තර සහිත පුරාවස්තු පසු විය. 1806 දී නැපෝලියන්ගේ සහෝදරයා නගරයට පෙරළෙන විට, ප්රංශ තන්ත්රය විසින් නගරය මුළුමනින්ම කැණීමේ පළමු සංවිධානාත්මක සැලසුම් සකස් කරන ලද අතර, නේපල්ස් හි පාලනය ෆර්ඩිනන්ඩ් I යටතේ බෝර්බන්ස් වෙත ආපසු හරවන විට මෙම ක්රියාවලිය දිගටම පැවතුනි.
මෙම කාල වකවානුවේ කැණීම් සඳහා සුලභව දක්නට ලැබුණු පරිදි බිතු සිතුවම් බිත්ති වලින් ඉවත් කරන ලද අතර ආරක්ෂිත ස්ථානවල ගබඩා කිරීම, අධ්යයනය කිරීම සහ වෙනත් තැන්වල ප්රදර්ශනය කිරීම සඳහා කුඩා අලංකාර වස්තූන්, ගෘහ භාණ්ඩ කැබලි සහ ප්රතිමා ඉවත් කරන ලදී. මෙම අවස්ථාවේ දී, ඔවුන් ජාතික කෞතුකාගාරයට (මියුසියෝ පුරාවිද්යාත්මක නසියානෝල් ඩි නැපෝලි) වෙත ගෙන යන ලදී.
1816 දී, සීමිත සංස්කරණ ප්රංශ මාර්ගෝපදේශයක් යටතේ සිදුවිය . නිදර්ශන සහිතව - යුරෝපය පුරා එවා ගමන් කිරීමට පටන් ගත්තේය. බොහෝ පිටපත් ප්රංශ බලධාරීන් විසින් රාජසන්තක කර විනාශ කරන ලද අතර, මඟ පෙන්වන්නා අවසානයේදී ඉහළ ඉල්ලුමක් ඇති එකතුකරන්නන්ගේ අයිතමයක් බවට පත්විය.
1819 දී ෆර්ඩිනන්ඩ්ගේ පුත් පළමුවන ෆ්රැන්සිස් සිය බිරිඳ සහ කුඩා දියණිය සමඟ ගිය විට, ඔහු එම නිරූපණයෙන් කම්පනයට පත් වූ අතර, ලිංගික ස්වභාවයේ සියලුම දෑ දර්ශනයෙන් ඉවත් කර රහසිගත කැබිනට්ටුවකට කොටු කරන ලෙස නියෝග කළේය.
පොම්පෙයිහිම, කාමුක සිතුවම් මත ලෝහ ෂටර් සවි කර ඇති අතර, වසර 2,000 ක් පැරණි මෙම පින්තූර පිරිමි සංචාරකයින්ට අමතර ගාස්තුවකට ප්රවේශ විය හැකිය. මෙම උද්යෝගය සියල්ලම එකතු කිරීම වඩාත් ප්රසිද්ධ කිරීමට පමණක් හේතු වූ අතර යුරෝපීය මහත්වරුන්ට ඔවුන්ගේ ග්රෑන්ඩ් ටුවර්ස් හි රහස් එකතුව නැරඹීමේ චාරිත්රයක් බවට පත්විය.
ගල් ශිෂේණය, සුළං චිමීස් සහ නරක මොසෙයික් දුසිම් ගණනක් අතර, එක් අයිතමයක් වඩාත් ප්රසිද්ධියට පත් විය:
1849 දී, මෙම එකතුව ගඩොල් තුලින් කපා ඉවත් කරන ලද අතර එය කාන්තාවන්ට, තරුණයින්ට සහ සාමාන්ය ජනතාවට සීමා රහිතව පැවතුනි. ශතවර්ෂ එකහමාරක් තිස්සේ එය නොපෙනී ගියේ ගරිබාල්ඩි යටතේ කෙටි ලිබරල් කාල පරිච්ඡේදයන් තුළ සහ 1960 ගණන්වල ය. ගේබිනෙටෝ සෙග්රෙටෝ 2000 දී මහජනතාව සඳහා විවෘත කරන ලද අතර 2005 දී වෙනම ගැලරියකට ගෙන යන ලදී.
පොම්පේ කැණීම් වලින් මතුවූ කාමුක කලාව
පොම්පෙයි සහ හර්කියුලේනියම් වල නටබුන් කැණීම් හා සංරක්ෂණය සඳහා වගකිව යුතු 19 වන සියවසේ පුරාවිද්යා භාරකරුවන්ට අතීතයේ රෝම ලිංගිකත්වය විශාල ගැටලුවක් විය.
පොදුවේ රෝමානුවන්ට සහ පොම්පෙයිහි සහ විශේෂයෙන් හර්කියුලේනියම් හි පුරවැසියන්ට කලාව හා එදිනෙදා වස්තූන් පිළිබඳ කාමුක හැඟීම් කෙරෙහි දැඩි ඇගයීමක් තිබුණි. ප්රියාපස් නම් දෙවියන්ගේ සුබ පැතුම් සංකේතයක් වූ අතර බිතු සිතුවම්වල සිට ශිෂේණය හැඩැති සුළං චිමීස් දක්වා හා තෙල් සහිත ලාම්පු දක්වා සෑම දෙයකම මේ ලකුණු දක්නට ලැබේ. බිත්ති මත පින්තාරු කර ඇති මිථ්යා කථා වල ලිංගික හමුවීම්, රහස් උත්සාහයන් සහයන් වලින් පිරී තිබුණි. යම් ආකාරයකින්, මෙම කාමුකත්වය වික්ටෝරියානු යුරෝපයට පමණක් නොව නූතන සමාජයට පවා කරදරයක් විය හැකි මට්ටමක පුළුල් ලෙස පිළිගනු ලැබීය.
පොම්පෙයි කලා කොල්ලය ආරම්භ වූයේ 1700 ගණන්වල අග භාගයේදීය. ස්පාඤ්ඤයේ III වන චාල්ස් ලෙස හැඳින්වෙන බෝර්බන් හි චාල්ස්ගේ මඟ පෙන්වීම යටතේ ඔහුගේ පෞද්ගලික එකතු කිරීම් සඳහා මෝස්තර සහිත පුරාවස්තු පසු විය. 1806 දී නැපෝලියන්ගේ සහෝදරයා නගරයට පෙරළෙන විට, ප්රංශ තන්ත්රය විසින් නගරය මුළුමනින්ම කැණීමේ පළමු සංවිධානාත්මක සැලසුම් සකස් කරන ලද අතර, නේපල්ස් හි පාලනය ෆර්ඩිනන්ඩ් I යටතේ බෝර්බන්ස් වෙත ආපසු හරවන විට මෙම ක්රියාවලිය දිගටම පැවතුනි.
මෙම කාල වකවානුවේ කැණීම් සඳහා සුලභව දක්නට ලැබුණු පරිදි බිතු සිතුවම් බිත්ති වලින් ඉවත් කරන ලද අතර ආරක්ෂිත ස්ථානවල ගබඩා කිරීම, අධ්යයනය කිරීම සහ වෙනත් තැන්වල ප්රදර්ශනය කිරීම සඳහා කුඩා අලංකාර වස්තූන්, ගෘහ භාණ්ඩ කැබලි සහ ප්රතිමා ඉවත් කරන ලදී. මෙම අවස්ථාවේ දී, ඔවුන් ජාතික කෞතුකාගාරයට (මියුසියෝ පුරාවිද්යාත්මක නසියානෝල් ඩි නැපෝලි) වෙත ගෙන යන ලදී.
1816 දී, සීමිත සංස්කරණ ප්රංශ මාර්ගෝපදේශයක් යටතේ සිදුවිය . නිදර්ශන සහිතව - යුරෝපය පුරා එවා ගමන් කිරීමට පටන් ගත්තේය. බොහෝ පිටපත් ප්රංශ බලධාරීන් විසින් රාජසන්තක කර විනාශ කරන ලද අතර, මඟ පෙන්වන්නා අවසානයේදී ඉහළ ඉල්ලුමක් ඇති එකතුකරන්නන්ගේ අයිතමයක් බවට පත්විය.
1819 දී ෆර්ඩිනන්ඩ්ගේ පුත් පළමුවන ෆ්රැන්සිස් සිය බිරිඳ සහ කුඩා දියණිය සමඟ ගිය විට, ඔහු එම නිරූපණයෙන් කම්පනයට පත් වූ අතර, ලිංගික ස්වභාවයේ සියලුම දෑ දර්ශනයෙන් ඉවත් කර රහසිගත කැබිනට්ටුවකට කොටු කරන ලෙස නියෝග කළේය.
පොම්පෙයිහිම, කාමුක සිතුවම් මත ලෝහ ෂටර් සවි කර ඇති අතර, වසර 2,000 ක් පැරණි මෙම පින්තූර පිරිමි සංචාරකයින්ට අමතර ගාස්තුවකට ප්රවේශ විය හැකිය. මෙම උද්යෝගය සියල්ලම එකතු කිරීම වඩාත් ප්රසිද්ධ කිරීමට පමණක් හේතු වූ අතර යුරෝපීය මහත්වරුන්ට ඔවුන්ගේ ග්රෑන්ඩ් ටුවර්ස් හි රහස් එකතුව නැරඹීමේ චාරිත්රයක් බවට පත්විය.
ගල් ශිෂේණය, සුළං චිමීස් සහ නරක මොසෙයික් දුසිම් ගණනක් අතර, එක් අයිතමයක් වඩාත් ප්රසිද්ධියට පත් විය:
1849 දී, මෙම එකතුව ගඩොල් තුලින් කපා ඉවත් කරන ලද අතර එය කාන්තාවන්ට, තරුණයින්ට සහ සාමාන්ය ජනතාවට සීමා රහිතව පැවතුනි. ශතවර්ෂ එකහමාරක් තිස්සේ එය නොපෙනී ගියේ ගරිබාල්ඩි යටතේ කෙටි ලිබරල් කාල පරිච්ඡේදයන් තුළ සහ 1960 ගණන්වල ය. ගේබිනෙටෝ සෙග්රෙටෝ 2000 දී මහජනතාව සඳහා විවෘත කරන ලද අතර 2005 දී වෙනම ගැලරියකට ගෙන යන ලදී.
Comments
Post a Comment